Od ledna 2024 vstoupí v platnost novela zákona 247/2000 Sb. Jednou ze zaváděných změn je možnost získání řidičského oprávnění skupiny B již v 17 letech.
Do kurzu k získání všech skupin řidičských oprávnění je možné nastoupit nejdříve 18 měsíců před dovršením požadovaného věku. U skupiny B to tedy půjde již od 15,5 let.
Žadatel podstoupí stejnou výuku a výcvik, který postupují žadatelé při získávání oprávnění skupiny B v 18 letech.
Po absolvování kurzu může nejdříve v den dovršení 17 let absolvovat závěrečnou zkoušku. Zkouška je opět ve stejném rozsahu, jako při získávání skupiny B v 18 letech.

Řízení automobilu
Po úspěšném zvládnutí závěrečné zkoušky je na základě žádosti 17 letému řidiči vystaven řidičský průkaz, ve kterém je u skupiny B uveden harmonizační kód, který informuje o L17.
Do 18. narozenin však nesmí tento řidič řídit samostatně. Na místě vedle něj totiž musí vždy sedět tzv. MENTOR. To je osoba, kterou si 17 letý řidič sám vybere a nechá ji k sobě zapsat v registru řidičů. Celkem může mít zapsány až 4 mentory.
Při jízdě s mentorem může 17 letý řidič zároveň ve vozidle vézt jiné osoby i řídit jízdní soupravu s přívěsem (v rámci jeho řidičského oprávnění).
17 letý řidič však nesmí ani v doprovodu mentora řídit v zahraničí!
Po dovršení věku 18 let může žadatel začít řídit samostatně. Neabsolvuje již žádné přezkoušení atp. Původní řidičský průkaz se nevyměňuje.

17 letý řidič může dokonce řídit i motocykly o objemu až 125 cm3 – pokud nejsou vybaveny manuálním řazením. Motocykl může řídit samostatně bez doprovodu mentora.

Mentor musí splňovat následující podmínky:
- Oprávnění skupiny získal alespoň před 10 lety
- Posledních 5 let je držitelem skupiny B nepřetržitě
- V bodovém hodnocení řidičů mít 0 bodů
- Musí být zapsán v registru řidičů u konkrétního 17 letého řidiče
Zápis mentora do registru řidičů je zpoplatněn částkou 100 Kč. Pokud je žádost o zápis mentora podána zároveň s žádostí o vydání řidičského průkazu 17 letého řidiče, poplatek je odpuštěn.
Zákonné povinnosti mentora, pokud řídí 17 letý řidič:
- Sedět na sedadle vedle řidiče.
- Sledovat situaci v provozu a chování řidiče.
- V případě potřeby 17 letému řidiči poskytnout radu.
- Mentor nesmí být pod vlivem alkoholu.
- Mentor nesmí mít schopnosti snížené v důsledku zdravotního stavu.

Mentor je povinen na výzvu:
policisty, vojenského policisty, strážníka obecní policie a celníka se podrobit vyšetření, zda není pod vlivem alkoholu nebo jiných návykových látek a také je povinen prokázat svou totožnost.

Jak má mentor vykonávat doprovod 17 letého řidiče?
Zákon detailně neřeší, jak by měly jízdy s mentorem vypadat. Záleží na každém 17 letém řidiči a na situaci, ve které bude jízda probíhat. Snazší situaci jistě budou mít držitelé skupin Am nebo A1, kteří již budou mít s provozem určitou zkušenost.

Zajímavou variantou by pro některé 17 leté řidiče mohl být kurz Ba. Tedy na automobil s automatickou převodovkou, jehož ovládání je snazší. Následně, po získání více zkušeností může řidič absolvovat tzv. doplňkovou zkoušku, kterou své oprávnění rozšíří i o vozidla s manuální převodovkou.
Budoucím mentorům lze jistě doporučit, aby s učitelem autoškoly, který 17 letého řidiče připravoval ke zkoušce, prodiskutovali jeho nejčastějších chyby, atd…
Mentor by neměl 17 letého řidiče učit ovládání vozidla (to by již měl mít osvojené). Rolí mentora je zejména poskytnout radu při řešení složitějších nebo nečekaných situací. Jako například:
- Řešení složitějších křižovatek
- Předvídání rizikových situací
- Nestandardní chování ostatních účastníků provozu
- Jízda v noci
- Jízda v zimě
- Setkání se s vozidlem s právem přednostní jízdy
- atd..

Před první jízdou v provozu 17 letého řidiče s mentorem doporučujeme vyzkoušet:
- Ovladače a čtení sdělovačů vozidla
- Rozjezd a zastavení vozidla
- Řazení rychlostních stupňů
- Rozjezd do kopce
- Couvání s vozidlem
Je vhodné, aby první jízda probíhala pří nízkém provozu a na trase, kterou začátečník zná. Například sobotní jízda na nákup, nedělní jízda na návštěvu k příbuzným, atp.